Het einde van de Tour?

Uw wedstrijdleider is in de war, vertelde ik u eergisteren al. "Natuurlijk, dat wisten wij al jaren", zullen enkele velen van jullie denken.

Nou, goed nieuws, beste deelnemers, kijk zo eerst even naar de stand.....dan zijn jullie het ook.

 

Even "alle gekheid op een stokje," ik ben echt even het spoor bijster. Ik ga het jullie (proberen) uit te leggen. Ik zal langzaam schrijven....

 

De laatste jaren is er in Nederland discusssie ontstaan over onze mooie traditie "Sinterklaas". Met name  over de rol van Zwarte Piet. Al tientallen jaren geen enkel probleem maar nu is het ineens                               " discriminerend".

Met andere woorden: "ze" proberen onze Zwarte Piet zwart te maken! 

 

Sterker nog:

De Verenigde Naties deed onderzoek naar het Nederlandse Sinterklaasfeest. Onder verantwoordelijkheid van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten boog een commissie zich over de vraag of Zwarte Piet discriminerend en racistisch is. 

Begin dit jaar stuurden vier rapporteurs inzake mensenrechten, culturele rechten, minderhedenrechten en racisme een brief aan Nederland. Zij hadden “informatie gekregen” dat de traditie van Sinterklaas in de racistisch is. En dat Zwarte Piet, “domkop en knecht” die hij is, het stereotype voedt van Afrikanen als “tweederangs burgers”. 

Wij zijn vroeger ook jong geweest maar dat ik dacht altijd dat zwarte Piet zwart was doordat hij door de schoorsteen gleed om cadeautjes te brengen. Dus in plaats van dom, was hij de hulp en knecht van  Sinterklaas en de brenger van cadeaus.        Kortom: "Zwarte Piet was lief".

Ook in de Tour is het nu "feest". Vorig jaar noemde Henk Lubberding hem al " het kleine negertje" en afgelopen dinsdag zouden er racistische opmerkingen geuit zijn door Albasini. Tijdens de etappe van dinsdag, toen zowel Reza als Albasini in een groep zaten die wist te ontsnappen uit het peloton. Reza, is een donkere renner. Die zijn er (nog niet) zoveel. Hij weigerde het kopwerk over te nemen om zodoende de voorsprong te vergroten. Albasini schijnt hem toen wat verwensingen hebben toevertrouwd en hem "vuile neger" genoemd te hebben. Dat kan natuurlijk echt niet! 

 

 

En nu komt het: in Nederland is Zwarte Piet bijna "verboden" geworden. De zwarte knecht van Sinterklaas mag niet gediscrimineerd worden. Geen knecht zijn en ook niet als dom worden neergezet.

 

En wat gebeurd er in de Tour de France?

Onze zwarte wielrennende Reza rijdt als knecht de Tour de France. Dat houdt o.a. in water halen voor je kopman, je helemaal leeg rijden voor je kopman, sleuren aan de kop van het peleton. Waarom? Voor je baas. Geen eer, geen glorie. Alleen jezelf wegcijferen en pijn lijden voor anderen. Hoe dom kan je zijn?

En dit mag wel allemaal van de Vernigde Naties?

 

Ik wil niemand de Zwarte Piet toeschuiven maar dit is echt meten met twee maten. Als Zwarte Piet verboden moet worden, dan ook de zwarte knecht in de Tour.

 

Ik ga een brief schrijven naar de VN waarin ik dit ter sprake ga brengen. Ik ben echt geen "zwartkijker" maar de kans dat de Tour "discriminerend" wordt gevonden en "niet meer van deze tijd is" is natuurlijk levensgroot. 

Dat vervolgens de Tour de France keihard verboden gaat worden is natuurlijk dan ook zeker niet mijn schuld.

Ja, dat hierdoor ook jullie geliefde Tourspel verdwijnt, is ook voor jullie dan wel duidelijk. Maar een betere wereld gaat altijd voor.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    the Case (donderdag, 24 juli 2014 21:26)

    Is het een knecht dan? Ik dacht dat het de excuusneger was.

Tourspel 2015

Doe mee